HURTIGSTART REGLER
Kom i gang med at spille på 3 minutter
Vælg fem kategorier at dyste i og flip en mønt.
Placér hver af de fem valgte kategoriers kort i de fem rum i æsken. Det holder som videre møntkastet, vælg tre kategorier, taberen vælger til.
Anføreren starter med fodbolden.
Det angribende hold bevarer boldbesiddelsen, hvis de svarer rigtigt og kan vælge enten at aflevere bolden frem ad banen til den næste spiller eller trække et Taktikkort. Ved forkerte svar vinder modstanderen bolden og sætter spillet igang fra Anføreren.
Angriberen målscorer.
Svarer det angribende holder rigtigt, mens Angriberen har bolden ved sine fødder er der mål! Det er ogå muligt at score fra Straffesparkspletten ved hjælp af et Taktikkort.
En kamp varer 45 minutter.
Når tiden er gået, kan det angribende holde spille sit angreb færdigt. Her i tillægstiden er Taktikkort ikke tilladt.
SPILLEMANUEL
GRØNSVÆRENS REGLER
SPILLET STARTER
Fordel jer på at holde og slå plat og krone om hvem der starter!
SPØRGSMÅLSKATEGORIER
På skift vælger hvert hold, hvilke spørgsmål skategprier der skal dysstes i. Vinderen af møntkastet vælger tre kategorier, mens det tabende hold vælger til. Idet man vælger en kategori, skal holdet også bestemme, hvilken sværhedsgrad den givne kategori skal have i løbet af spillet.
Placér kategorierne i de fem nummerede rum i boksen.
KICKOFF
Holdet som vinder møntkastet, starter med fodbolden ved Anføreren.
PRO TIP
Vælg 'svær' for de kategorier du er stærkest i. Taktisk putter det ekstra pres på din modstander, da de også skal svare på disse spørgsmål.
SPILLET GANGE
Ved hver tur stilles det angribende hold et spørgsmål fra en af de valgte kategorier. Svares der rigtigt afleveres bolden frem ad banen fra spiller til spiller – mens det angribende holder bevarer boldbesiddelsen.
SPØRGSMÅLSTERNINGEN
Ved begyndelsen af det sngribende holder tur kastes Spørgsmålsterningen for at afgøre, hvilket spørgsmål holdet skal besvare. Hver side på terningen svarer til en af de fem kategorier, der valgtes i starten af spillet.
Slås den sjette side med PUNDIT-fodboldeb, må det angribende holde frit. vælge, hvilken af de fem kategorier de vil besvare.
Det angribende holder læser sine egne spørgsmål højt.
FODBOLDEN
Det angribende hold er altid det boldbesiddende hold. Ved et rigtigt svar bevarer det angribende hold boldbesiddelse og flytter bolden fremad banen mod mål. Ved forkerte svar taber det angribende hold boldbesiddelsen og skal nu forsvare.
Ved hvert rigtigt svar kan det angribende holde enten flytte bolden et ryk frem ad banen (for eksempel fra Fløjspilleren til 10'eren) eller de kan trække et Taktikkort.
BOLDEROBRING
Efter der svares forkert på et spørgsmål overtager det forsvarende hold bolden. Oftest vil bolden skulle sættes i gang af Anføreren – dog kan Taktikkort spille en rolle her, så lær dem godt at kende.
MÅLSCORING
Angribere scorer mål i fodbold – ikke forsvarsspillere - i hvert i PUNDIT. Derfor, når Angriberen har bolden kan det angribende hold score ved at svare rigtigt. Men hver opmærksom på Taktikkortene, da de både kan spilles til fordel for det angribende og det forsvarende hold.
PRO TIP
Saml Taktikkort tidligt i spillet, da det vil gøre dig i stand til at påvirke modstanderens opspil, når de har bolden samtidig med, at det omvendt kan booste jeres egne angrebsmuligheder.
SPILLET AFSLUTNING
En Punditkamp varer 45 minutter. Det hold med flest mål, når slutfløjten lyder, vinder! Naturligvis, kan en kamp også ende uafgjort – men ærligt talt har vi aldrig endt en aften uden at kåre de ægte Pundits! Vi spiller bare igen.
TILLÆGSTIDEN
Når stadionuret rinder ud, må holdet i boldbesiddelse færdiggøre deres angreb og se om de kan score et sidste mål. Det er ikke tilladt at bruge Taktikkort i tillægstiden – hverken for det angribende eller forsvarende hold.
PRO TIP
Ægte 'Pundits' vinder respekt ved at flexe deres fodboldviden og ikke ved at trække tiden. Værn om dit omdøme og agér som Morten Olsen ville gøre det – hvis svaret ikke kommer til dig giv turen videre til modstanderen.
Overliste modstanderen med taktiske genistreger
Taktikkort kan vende op og ned på kampen - og de kan bruges af både det angribende og det forsvarende hold.